Sunday, April 24, 2011

Sape nak buat beef steak sendiri?





Ok for the first time buat tutorial masakan.Eh,tutorial ke? ini suma gara2 akak bell kita yg slalu post psl msakan jd ter influence sebentar saya di sini..dah apa aku ckp la...

Ok,citenye begini..aritu aku tetiba teringin nak mkn beef steak.nak mkn kat luar sah2 tgk kayap kan so belek fridge ada daging so apa lg la kan..dn rakusnya capai bb saya google resepi tp resepi suma cm xcukup bahan jadi dengan menggunakan otak saya yg sangat pintar n saya adjust la ikut kemampuan barang dlm fridge aku.eh dah pehal aku ckp jap saya jap aku ni..ok fokuss!!!

Bahan-bahan dia and cara buat dia sgt la simple n senang nak masak k..


First of all korang mestila kena ada daging kan? for sure la kalo x bukan nama beef steak.ok,amik daging dlm peti ais tu dan bagi la bebas dari segala ais(sebenarnya xtaw nak translatekan thaw tu apa).bila dah xkeras daging tu make sure korang ketuk2 dia sbb nk lembutkan steak korang nnt.xde la nak tercabut gigi korang mkn nnt kan? Cara dia senang amat.Kalo rasa tgh geram kat laki ke mcm kes aku,korang tumbuk je daging tu tp aku xguna penumbuk sbb sakit tgn nnt so aku lepaskan geram pakai lesung batu.baru ganas sket kan? tp jgn smp hancur tau! Alaa,debik2 manja je daging tu..

Nie before ketuk
nie sesudah kena ketukan manja aku
Lpas dah ketuk korang letak dulu tepi and sediakan bahan2 utk marinate.Bhan yg aku pakai sgt la senang which is aku main campak je apa yg ada dlm peti ais aku.Aku pakai CILI SOS,GARLIC&BLACKPEPPER(bg hancur dulu),MADU,KICAP and SUSU CAIR.Bahan2 ni korang letak dlm beg plastic yg boleh seal n buka tu..alaa cmni ha

storage bag nie boleh beli kat memane supermarket jerk,ni aku beli kat jusco
ni kira semua bahan tadi aku masuk dalam nie jerk,senang kan?
Ok lpas dah campur suma bahan tu korang just masukkan daging je n pandai2 la korang ratakan mixture dlm plastic tu.Then korang seal kan n simpan je dlm peti ais.Lagi lama marinate lagi sedap.Ye ke? aku marinate ada la dlm dkt sejam sbb telupa.tp ingat simpan kat dlm peti ais tu jgn letak kat bahangian sejukbeku pulak tau!

Lpas ni apa ek? jap nk igt blk..ye la benda ni supposedly aku post dah lama tp malas nak update.Haaaa,igt dah! lpas ni korang amik la grill pan ke bbq pit korang ke apa je la yg korang ada n readykan.Mcm aku pakai grill pan so aku panaskan n letak olive oil campur dgn butter sket n then letak la daging n masak dia.And not to forget,i like my steak to be medium rare.so pepandai la korang adjust ikut suka hati korang.

nie lar ghopernyer
Sambil2 tu korang prepare la side dish dia..Salad ke,vege apa2 je..In my case,aku potong kecil2 brocoli and baby carrot je [astu aku rebus suma ni then aku saute dgn butter je kejap then siap la..


One more thing aku buat mash potato.Just peel off 2 ke 3 biji kentang then rebus.Bila dah lembut tu angkat and toskan pastu korang lenyekkan smp lenyek la kan apa lg? After that,letak butter sket,garam jgn byk sbb butter dah masin,n pepper sket,pastu susu cair.Pakai susu segar pun boleh.Kalo yg suka cheese tu leh tambah cheese yg dah parut dlm ni and then just mix smp sebati je.Senang rite???? xpyh buang duit p bli kat luar lg dah...


And not to forget gravy steak ni.Lpas dah masak daging td,angkat n letak dlm pinggan.Bekas minyak grill td jgn buang.korang just tambah air n susu sket pastu kacau smp sebati dpt la gravy steak ni..

camnie lar,aku ubah dalam kuali biasa so that senang masak
Dah siap pun beef steak kita!! hidangkan dan makan bersama org tersayang..ahahhaha..poyo je kau

Sedaaapp x?terliur takkkk?

Apa lagi? cepat la cuba ye tuan2 dan puan2..sekian wassalam

1 comment:

  1. kalau saya pernah buat bbg dading kambing tp ada liat sikit... tp mmg sedap juga... perap selama dua hari dlm peti sejuk bukan tmpt sejukbeku. bahan dia rempah ratus secukupnya... masuk kan je semua jenis rempah ratus... saya tak blender... tumbuk2 sikit je... lemon ambil air... bwg putih, merah.. tumbuk juga... cili kisar... kisar sendiri jngn beli boh... halia... serbuk lada putih.... serbuk lada hitam... dan sos black paper original from sarawak... beli kat airport... kedai biasa jrg ada... cuka apple atau apple cider vineger... dan yang paling penting madu.. heran kan saya tak letak serai.. hahaha masa perap terlupa letak serai.... jadi serai saya gunakan untuk menyapu lebihan sos black paper dicampur minyak/butter/majerin. saya guna minyak sebab xde butter or majerin huhuhu... saja nak bg berkilat cantik... hasil dia... gmbr xde... dah habis dilahap... tp mmg sedap.. ingat madu mesti pakai original kalau kalau tak nanti mcm gula hangus plak daging... selamat mencuba... tetiba lak nak share resipi sendiri.. hahahaha...

    ReplyDelete